fredag 3 september 2010

Blidösundsbolaget

Förra sommaren började det dyka upp affischer i Stockholm för båtföretaget Blidösundsbolagets musikkryssningar. Redan då var en riktigt god portion av dem obehagliga på ett sätt som man annars tänker bara existerar i sammanhang där pedofiler försöker tilltala barn, men i år dök de upp igen, ännu värre. Några favoriter:


Inte ens Mats Ronander kan förneka att fenomenet "Mats Ronander" måste gå till historien som det absolut fattigaste mytförklarandet som någonsin har genomförts. Jag läste igenom både hans wikipediasida och hemsidebiografin och är fortfarande inte riktigt säker på vem han ens är. Av det jag kunde hitta består Myten Mats Ronander i stort sett uteslutande av: "Hans största soloframgång kom 1992 med singeln Gör mig lycklig nu". Samt eventuellt också lite av: "I en av Ulf Lundells böcker citeras en Rats Monander".





"Transkontinental" = Vit, lätt rasistisk. "Rockreggae" = Notbokssväng framfört av psoriasismän som satte ribban vid UB40 någon gång under det sena 70-talet och har rivit vartenda försök sedan dess. Det är ju garanterat bara frontmannen, Stig Vig eller vad han heter i det här fallet, som faktiskt gillar reggae (eventuellt "reggae") medan de andra i bandet är några gamla blekfeta rockmän som spelar "exotisk" musik med samma egna övertygelse och engagemang som när dockor deltar vid barns tebjudningar. Några riktigt slitna ABF-lärare som har "haft det lite tunt sen Rocktåget la ner" och vars händer möter strängarna i baktakt med samma naturliga känsla som när fötter går på plan mark efter en dag i pjäxor.





Just det här, det är faktiskt exakt vad han inte är. Det finns över huvud taget ingen större garanti för att någon/något bara har en merit än ordföljden "Mycket mer än..." Det är reklamvärldens "Jag är inte rasist men..." Försök också hitta en människa i världen som är sämre på sitt jobb än personen som vid ett lite senare datum på samma affisch lockar med:







Man vet ändå att det är den vita hudfärgen som har varit framme när en afrikansk eller sydamerikansk person blir jämförd med ett otyglat vilddjur.





Jag kollade upp det här, den låten skrevs alltså för över 30 år sedan. Att fortfarande turnera enkom med den som merit måste ju artistkarriärsmässigt placera sig någonstans i nivå med en liten apa som har tränats till att titta fram och veva på ett positiv av en lortig pirat. Nästa sommar, garanterat: "Gösta Linderholm – Mycket mer än Rulla in en boll och låt den rulla!"



Det är ett så trött, trött utropstecken det här, kommateringens svar på en änka vars hela familj just har omkommit i en olycka men som trots allt håller skenet uppe på begravningen. Det här är samma tecken som följde efter alla "vi tar vi hem det här!"-utrop John McCain gjorde under valkampanjens slutskede när det var uppenbart att han skulle förlora.





Älskar den här. Bara ett torrt konstaterande från någon som ens inte orkar försöka längre.



En åsikt som delas av ingen.





Redan här är det hyfsat besvärande. Sen följer den kanske mest obscena uppmaningen som någonsin har satts i ord:



Det här ju en mening som har skrivits i ett tillstånd av sexuell extas. Utropstecknet! Det kan väl vara okej att inleda distanssex med en person, smyga in ett "ta av dig bh:n" via telefon eller Skype och hoppas att det går hem. Att däremot göra det med Storstockholm, där tror jag vi får dra en gräns som aldrig någonsin, inte under några omständigheter får överstigas. Om definitionen av sexuellt övergrepp är att två personer har sex men bara en av dem vill att det ska hända, då måste det ändå klassas som våldtäkt när man tar del av det här förslaget.

16 kommentarer:

30+ sa...

Det här var det roligaste jag läst sedan jag vet inte när. Notbokssväng - pure genious.

mikebike sa...

Du är min idol! På riktigt.

EnglandsNina sa...

Fy fan vad roligt! Jag skrattar så jag får ont i magen och då ska man veta att jag är ofrivilligt uppe klockan 7 på en lördagsmorgon så borde inte har nära till skratt. Fantastiskt skrivet, hit kommer jag tillbaka! (Hitta hit via bloggfrossa)

Empa sa...

Jonas Ad.
Mannen som kunde tala som grisar.

Anjo sa...

Briljant. Du är min nya favorit.

Underbara skyltar...

erik sa...

Stor humor! Kollade in via bloggfrossa.

Emanuel sa...

hahaha!

robin sa...

jag. gråter.

M sa...

jag har nu skrattat tills jag började gråta. på riktigt. jag finner inga ord.

Anonym sa...

hahaha

Jonas sa...

tack!!!

Anonym sa...

Hittade hit från Mikebike och på riktigt så var det här så kul att jag dör! Flera gånger om! Herre gud människa, jag kommer aldrig kunna höra namnet Gösta Linderholm igen utan att frusta av skratt. Fast i och för sig, vem skulle namnedroppa honom?

Malin sa...

Hittade hit från Mikebike och på riktigt så var det här så kul att jag dör! Flera gånger om! Herre gud människa, jag kommer aldrig kunna höra namnet Gösta Linderholm igen utan att frusta av skratt. Fast i och för sig, vem skulle namnedroppa honom?

Ellinor sa...

hahahhahahaha. pojkvännen har brutit revbenen.. synd att vi läste detta eftersom han har skrattat sig till extremsmärta nu.Du är förjävla rolig!

Emelie sa...

Gotta in dig i hans mörka, lena stämma! ..... hahahahahaaha :D

mrarboc sa...

Vilken hängivenhet krävs det för att skriva ett sådant här inlägg? Att fota av dessa annonser?