torsdag 22 mars 2012

Parellas fyra årstider

Jag har skrivit om det tidigare, men i närheten av min lägenhet finns en klädesbutik för äldre kvinnor som ägs av Sveriges kanske största doldisgeni. Det finns fler tidlösa livssanningar formulerade i den butikens reklamskyltar än i Tranströmers samlade produktion. Här är från i julas:



"Att vara ute i god tid är bra på alla sätt", det är en typ av mening som Sun Tzu ägnade en livstid av meditation och kontemplation åt att försöka formulera. Parella bränner av den i en mysig juleskylt om att "Det är roligt att handla i en liten butik!"




"Den är lätt.
Den är nätt.
Den är helt enkelt rätt.
Och alldeles underbar"

Det här? Nej det är bara vad all reklam som någonsin har producerats har försökt uttrycka, koncentrerat till fyra kärnfulla små rader på en rundad pappskylt. Dessutom: vi får nog alla ta och buga inför en människa som med den här nivån av renodlad trovärdighet kan lovsjunga en frottédress.



Butikens galjonsfigur är en skyltdocka som har döpts till Rosalie och som, beroende på plagg, brukar ge små lägesrapporter via lapparna. Här är det dock mer vi som publik som får komma till tals med en mållös pust av hänförd förtjusning. OH!








Men just som man börjar ens NÄRMA sig att ta Rosalie lite för givet dyker det helt utan förvarning upp en "Söta Rosamunda" i fönstret och rycker undan mattan för en fullständigt. Sedan dess förgyller hon skyltfönstret (även om Parella har inte kläder i hennes storlek).




"Just nu blommar de japanska körsbärsträden i Kungsträdgården. Bedövande vackra! Bege er dit! Underbart är det"

"Skärtorsdag. Dom är på gång... om några dagar..."

"Just nu blommar de japanska körsbärsträden i Kungsträdgården", att skriva det som en öppen uppmaning till lite vem som helst, det är en osjälviskhet som är så ovanligt att det är svårt att greppa att den meningen INTE är skriven som kodspråk mellan agenter. "Den lilla indianen dansar i natten. Jag upprepar: Den lilla indianen dansar i natten. Just nu blommar de japanska körsbärsträden i Kungsträdgården."





Det finns kanske ingen målgrupp jag gillar mer än alla kunder som beskedet "Dom är här nu" riktar sig till. Hur självklart det är formulerat: Alla dagar av långsam väntan som finns att läsa in i det, all oro, alla besvikna besök av "nej, de har inte fortfarande kommit in".



"Den är utsökt"
.



"Jeansen som lätt blir favoriter". Det finns i stort sett bara en sak som skulle kunna stå emellan att de här jeansen blir ens ny favoritbyxa och det är väl:



Men ändå inte:



Med tiden har skyltarna rört sig mer mot allmängiltiga livssanningar. Sveriges just nu bästa Twitterkonto finns i skyltfönstret tillhörande en klädesboutique för oerhört gamla kvinnor:




Här någonstans kan faktiskt Sun Tzu dra åt helvete.




Mina personliga favoriter är skyltarna med Jan Stenmarkska fraser som i all sin enkelhet inrymmer all den existensiella tomhet och futtighet som det innebär att vara människa. En godbit från förr är den lågmält uppgivna "ibland kan det räcka med en väst...". Men ny favorit är sedan några veckor tillbaka:



"Man får vara glad så länge man får tag i en rockklänning". Så är det bara. Livet är en långsam sträcka av gråblek tomhet. Du vet det, jag vet det. Man får vara glad så länge man får tar i en rockklänning. Roy Andersson skulle kunna bygga hela resten av sin filmkarriär bara på att använda skyltarna här som repliker.

Annars då?

torsdag 8 mars 2012

Dangerzone2012


En bra sak med internet är att det är fritt fram för dåliga människor som inte förstår internet att FULLSTÄNDIGT totalrasera allt det de lagt en livstid på att bygga upp. Som när Anthony Weiners slängde hela sin politikerkarriär i sjön genom att råka posta penisbilder till alla sina Twitterfollowers.

Top dog-exemplet är väl när Sven Otto Littorin registrerade sig som "Dangerzone2010" (genialt) och "Mrfeelgood6" (ännu mer genialt) på "knullsajten.se" (inte heller helt ogenialt). Minnesvärt från den episoden är också att han mitt under den galopperande livs- och äktenskapskrisen som följde, där han öppet pratade om hur svårt deprimerad han var, varje dag pallrade sig upp för att raka till det där lilla medeltidsskägget. Man måste någonstans respektera en man som lever enligt devisen "Ni kan ta min karriär, min familj, mina vänner. Ta min heder, hela mitt anseende, men hakskägget, det tar ni bara inte ifrån mig".




Dangerzone2011:
Sommaren efter att han avgick – och här är det fritt fram att själva fylla i exakt hur mycket fritt fall-beteende som ägde rum under det året – dök han upp på internet igen. Då vann en "Sven Otto Littorin" en reseskildringstävling anordnad av Ving genom att få feeling och författa en poetisk/lighterotisk text om att "se sig omkring i mellanöstern efter resterna av Sodom och Gomorra". När en medelålders, arbetslös sexchattare skriver med nyfrälst passion om de eldiga njutningarna i "en fantastisk meze", då SKA den texten vinna "15.000 kronor att resa för".

Dangerzone2012:
Sen dess har det varit tyst om Sven Otto Littorin. Men jag hittade den här sidan som verkar vara vad han gör nu, och hans tredje försök att bemästra internet (och då har vi inte räknat in hans bluffexamen från internet/brevlådeuniversitet Fairfax):



Till att börja med vill jag lyfta på hatten för idén att toppa med citatet "work is love made visible" när ens definition av både love och work är "Knullsajten.se".

Enligt presentationen är Littorin "an entrepreneur in business and politics. At present, he is an independent advisor in business intelligence, strategic communications and political affairs, based in London, UK", vilket måste sätta något slags all-time-rekord i antal tomma ord per mängd faktisk substans.

Sidan utelämnar helt allt som har med Fairfax och Dangerzone att göra. Däremot nämns det med stolthet att han "on his spare time enjoys outdoor activities such as hunting, sailing and diving. He is also enjoys cooking, reading and travelling." Så ska man vara "glaset halvfullt" är det väl i alla fall skönt att han inte behövde skriva en ny jobbpresentation från scratch utan kunde copy-paste:a in några av formuleringarna från sin MrFeelgood6-presentation.

Företaget har även en Facebooksida (6 likes) med fler bra bilder och information om Littorins nya samarbetspartner.

Annars består hemsidan mest av bilder där han sitter bredvid framstående människor. Och min personliga favorit: sidan med "great quotes" av bland andra Winston Churchill, Groucho Marx och ytterligare lite Winston Churchill. Det finns en PRETTY sorglig livssituation mellan raderna här:

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results." (Strategi: "MrFeelgod6". Facit i hand: dålig idé)

"You never want a serious crisis to go to waste."

"We all know what to do, we just don’t know how to get re-elected after we’ve done it."

"Success is going from failure to failure without loss of enthusiasm."