söndag 18 augusti 2013

Gotta in er


Musikkryssningsaffischvärlden har bara en Mozart och det är författaren bakom Blidösundsbolagets reklamaffischer för sommarens livemusikturer. Det är den enda musikrecensent i Sverige som är värd att läsa.

Jag har skrivit om Blidösund tidigare (här och här), vilket även – och här ska jag inte ens försöka dölja min stolthet – resulterade i riktigt upprörd stämning på ett forum för människor som älskar skärgårdsbåtar. För att recappa lite vad det rör sig om så var det till exempel Blidösundsbolaget som över hela Storstockholm under en hel sommar uppmanade ung som gammal att "gotta in sig i Christian Kjellvanders mörka, lena stämma".



Att sitta bland ett helt båtdäck av människor som riktigt gottar in sig i Christian Kjellvanders mörka lena stämma, det står absolut överst min anti-bucket list. Blidösund har samma relation till Christian Kjellvanders röst som R Kelly har till R Kellys röst och det säger ändå någon form av något.

Annars är det just de oklart friformspoetiska superlativen som är som starkast med Blidösunds affischer.






Oscar Danielson – nästan pinsamt förtrollande.

Nytt för i år är annars att de har börjat experimentera med den franska språkimporten "á la":



Men det som är starkast är när en och samma artist återvänder flera gånger. Speciellt eftersom lejonparten av deras artister är så snudd på bortglömda att säljtexten helt måste fokusera på det folk möjligen kan tänkas minnas. Vilket gör det kämpigt sen när samma artist återvänder flera gånger. Den här triptyken är min personliga favorit:







Och så slutligen den uppgivet trötta, inte ens skriven med utropstecken:


Att för tredje gången under en sommar lätta ankar och gå till sjöss för att gotta in sig i rösten från vad som måste vara en drygt 130-årig Gösta Linderholm när han fyrar av "Rulla in en boll och låt den rulla", det är ren hängivenhet.

I år har Roffe Wikström haft en återkommande bokning. Första spelningarna i juli såldes in med ett kärnfullt konstaterande: bluesen är Roffes liv.




Några veckor senare kom en ny lägesrapport: 




För att ytterligare lite senare landa i den öppet "nu har vi bokstavligen slut på säljargument"-raden:




Det gjordes även ett försök att sälja in Adolphson & Falk som mycket mer än deras gamla 80-talshit Blinkar blå. 




Några veckor senare lade de korten på bordet:




Även:






Avslutar med två andra av årets favoriter:




Receptet på en alldeles underbar afton: