måndag 1 december 2014

#musikhjälpen2014

Kanske ska man börja blogga lite? Dåliga inlägg, absolut inga läsare, obefintlig ambitionsnivå. Ja, det låter som min melodi.

Har haft två ”incidenter” med gatumusikanter under hösten. I fredags gick jag av misstag omkull en cylinderhatt med pengar som tillhörde en man med dragspel. Det var att genomleva hela Charlie Chaplins samlade filmografi nedkokad till tio sverigedemokratiska sekunder på Skanstulls tunnelbaneperrong. Gjorde så gott jag kunde att samla ihop alla pengar igen, men vi gick nog båda ur den situationen med en känsla av ”det var ABSOLUT fler mynt än så”.

På samma perrong några veckor tidigare lyckades jag med vad som allt mer ser ut att bli mitt magnum opus. Jag hade just gått av tunnelbanan. Samtidigt gick en musikant av, som just spelat inne i vagnen och samlat pengar i en plånbok. Precis när han klev ut tappade han plånboken på perrongen. En kille bredvid mig såg plånboken och plockade upp den. Han frågade mig vem det var som tappade den. Jag svarade att det var gatumusikanten, som just då gick in i en annan tunnelbanevagn för att spela där. Killen sprang in i vagnen, knackade på musikantens axel, lämnade över plånboken och hoppade av igen just som dörrarna stängdes. 

Sen såg jag två saker hända i samma ögonblick: musikanten tittade oförstående på plånboken. Samtidigt stannade en äldre kvinna på perrongen upp, och visade med hela sitt kroppsuttryck att hon just hade tappat något.


8 kommentarer:

Frida sa...

Haaahahahahahah åh jisses jag hade glömt hur kul du är. Förlåt. Det ska inte upprepas.

Anonym sa...

Sån gränslös glädje när det plötsligt trillar in två inlägg i RSS-läsaren i denna saknade blogg.

lovisa sa...

just nu bara så glad att jag innerst inne VISSTE att den är bloggen skulle bli aktiv igen och vägrade ta bort den från mitt bloglovin'-flöde. jepp

Hanna sa...

Åååååå!

Maria Schöblom sa...

Åh yes! Visste väl att du skulle få ett infall någon dag och skriva igen..
Och vilken comeback sen!
Stackars stackars gamla dam, hahaha..

Magnus sa...

Hurra, han lever!

katarina sa...

okej den bästa julklappen!

Anonym sa...

Så jävla roligt! :) Fortsätt!!!